Schiffsbrücke Speyer

In 1871 kwam men overeen om de spoorlijn Heidelberg-Speyer met een scheepsbrug over de Rijn te leiden.

Eind 1873 was de in 1866 geopende scheepsbrug omgebouwd en konden zowel trein als ook ander verkeer van de brug gebruik maken.

In 1929 passeerden er 12 treinen per dag, de wagons werden voor de brug losgekoppeld en door het "Brickebähnel" overgezet, op de andere oever werd de trein weer gekoppeld.

De zware stoomlocomotieven bleven op de oevers.

Om het scheepvaartverkeer doorgang te geven werden aan de zijde van Speyer 2 brugdelen uitgevaren, dit tot wel 20 keer per dag.

De brug was 234.6m lang en werd gedragen door 43 pontons, de breedte van het wegdek bedroeg 5.9 m.

Op zoek naar een niet alledaags thema raakte Pierre Orbons geÏnspireerd door deze "Schiffsbrücke" en creëerde een modelbaan waar deze oversteek over de Rijn op een idyllische wijze gestalte is gegeven.


Foto's van de baan

Historische foto's

Film van de baan