Mekkerbaenke

 

De nieuwe Märklinbaan zal als "Mekkerbaenke", de geschiedenis in gaan. De naam is afgeleid van het woord mekkeren. de betekenis van mekkeren kan men omschrijven als zeuren – zaniken – mopperen. In de positieve zin van het woord geeft het ook een beetje de randverschijnselen bij het bouwen van een modelbaan aan. Het blijkt een hele opgave te zijn om vast te houden aan een gemaakt plan en om vertrouwen te houden in een goede afloop. Er wordt tijdens en naast het werk, door insiders zowel als outsiders heel wat af gemekkerd voordat de baan, jaren later, er uit zal zien zoals men bij de start voor ogen had.

 

Twee jaar geleden is gestart met het maken van plannen en tekeningen voor een nieuw te bouwen Märklinbaan, begin 2016 is men begonnen met de fysieke bouw werkzaamheden en, na ruim een jaar bouwen, wordt het resultaat langzaam zichtbaar, de rails ligt, de treinen reiden en hier en daar is zijn al wat details zichtbaar.

De baan bestaat uit 6 modules van 1,20  * 1,20 m en heeft dus een lengte van 7,20 meter. Bij het ontwerp is er rekening mee gehouden dat de baan later, als een nieuw project, kan worden uitgebreid. het ontwerp is zo gekozen dat de baan verlengd kan worden of dat een L-opstelling ontstaat.

Het thema is Nederlands-Duits en laat het leven zien in en rond het fictieve dorpje Pelle, en geeft de situatie weer in de periode III-IV (1945-1990).

Links en op de achtergrond ligt het oude dorpje Pelle met het perron van de vroegere stoomtrein. Het stationsgebouw is inmiddels afgebroken en heeft plaats gemaakt voor een halteplaats. Het perron is bewaard gebleven t.b.v. het toeristentreintje, en een enkele goederentrein. Ook de oude loods met werkplaats en inspectieputten is nog toegankelijk. Hier worden af en toe nog inspecties, onderhoud en kleine reparaties uitgevoerd door liefhebbers. Een draaischijf geeft de mogelijkheid om kleine (stoom)locs te keren.

Door de toegenomen drukte is een nieuwe spoorlijn langs Pelle-stad aangelegd met een nieuw hoofdstation, station “Pelle Hbf” met doorgaand verkeer over de brug bij de haven.

Naar links kruisen we het beekje, gevoed door de waterval, dat via de watermolen uit de berg tevoorschijn komt, voordat de trein in de tunnel verdwijnt. Een pendeltrein onder het oude complex door houdt verbinding met het achterland. Een busverbinding (fallercar) bij het station maakt het nieuwe centrum compleet.

Op de heuvel is nog een toeristische attractie te zien, een kabelbaan geeft toegang tot een uitzichtpunt boven op de heuvel. Hier kan men de tijd nemen om van het uitzicht te genieten onder het genot van een hapje en een drankje.

De top van de heuvel is ook bereikbaar via het tandradlijntje dat achter het oude dorpje vertrekt.

De oude kolenhaven is wat in verval geraakt nu het stoomtijdperk ten einde is en de kolen uit de mode zijn. Echter op de rechteroever van de haven wordt een nieuwe moderne containerterminal gebouwd met aansluiting op de hoofdlijn.

 

Bekijk hier ons foto album